onsdag 1 januari 2014

Nattning

Kan väl säga att detta inte alltid varit ett problem, har tidigare tagit mellan 15min - 1 timme att natta. Han har fått vällingen i vårat knä på övervåningen och sedan lägger man ner honom i spjälsängen. Ibland lägger han sig ner direkt och det går ganska snabbt och ibland lever han rövare ett tag innan han lägger sig ner för att sova. Han har hela tiden förstått att det inte är någon idé att försöka med något då han inte kommer därifrån. För några veckor sedan lyckades han klättra ur spjälsängen så nu hade vi inget val, det var dags för en ny säng. Sagt och gjort, vi åkte till Ikea och inhandlade en juniorsäng.

Nu började nattningsproblemen! Han vet ju att han kan ta sig ur sängen så då kämpar han för att ta sig ur, vill inte alls ligga där och försöka sova när man kan vara uppe och leka. Läsa saga är inget för honom, har inte ro i kroppen tror jag. Jag och Seb har ändå bestämt att han ska befinna sig i sängen hela tiden, sedan får han greja runt i sängen en stund. Det slutar i krig, han mot oss. Tårarna rinner och han är vansinnig för att han inte får som han vill. Både jag och Seb känner oss jättetaskiga. Men vad ska man göra, låter vi honom vinna så är det ju kört. Har lagt ut en fråga om detta på familjeliv och fått massa bra tips. Det största problemet är nog att han sover för länge på förmiddagen, kan bli mellan 2-3 timmar. Vi måste minska den tiden och väcka honom efter max 1½ timme. Ibland känner man bara att det är så himla skönt att få den där egentiden mitt på dagen.

Idag väckte jag honom efter lite drygt en timme, han var jättesvårväckt :) Men fram mot kvällen var han jättetrött och gnällig. Nattningen tog då ca 20min och fighten var halvhjärtad. Känns skönt och jag hoppas att han kommer in i de nya vanorna snart så allt flyter på igen. På grund av de svåra nattningarna har han nämligen även sovit jättekasst på nätterna. Uppe på detta så har vi även haft en ordentlig förkylning.

Hoppas på en bra start på 2014 :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar