måndag 30 juli 2012

Bröllopsplaner

Planen är att det ska bli bröllop sommaren 2013. Alltså är det väl hög tid att börja planera nu, åtminstone med de stora sakerna som lokal och vart vigseln ska hållas. Har registrerat mig på bröllopstorget för att få lite hjälp med hållpunkter och tycker att den sidan verkar vettig. Där stod att om du vill vara säker på att få den lokal du vill ha så är det bra och boka den typ ett år innan, så jag fick lite eld i baken.. ha ha ha.
  Har kollat runt på forum och googlat en hel del och dessa ställen tycker jag är intressanta.

Har satt dom i den ordningen som jag tycker verkar mest intressanta.

Helst skulle jag vilja ha vigseln och festen på Ljungs Slott! Det är ett gammalt rustikt slott som ser underbart ut. Dom har en vigselförättare som kan viga på slottet. Har mailat dom och fick svar idag. Eftersom slottet är gammalt och de vill hålla det välbevarat så håller dom bara en fest per säsong. Än så länge är det ingen som bokat så det är ledigt. Dock kostar det 15 000 att hyra och då ingår bara lokal + 50 stolar, resten får man ordna själva. Tyvärr räcker nog inte våran budget till detta =(


Sedan har vi Lilla Aska Gård som verkar jättemysig. Ligger lite lummigt och kan nog bli väldigt mysigt. Vet dock inte vart man ska hålla vigseln om man väljer detta alternativ. Har inte fått svar på mailet heller så jag har ingen aning om vad det kommer att kosta. Återkommer om detta.


Här har vi Slattefors Magasin som också är mycket intressant. Här hyr man bara lokalen men bord och stolar tror jag, har läst mig till det på bröllopstorget. Jag har inte fått svar på vad det kan kosta men jag tror att det ligger runt 5-6 000 så det är ju överkomligt. Läste på forumet att ett par ska gifta sig i bersån som ligger utanför, kan ju vara ett alternativ. Annars finns det en kyska i närheten om man vill det. Jag har tills nu varit rätt säker på en borgerlig vigsel men nu vet jag inte. Det blir ju lite mer bröllop om man tar det i kyrkan. Vi får se hur det blir, beror nog lite på läge på lokalen m.m.


Här har vi Storgården utanför Rimforsa. Ligger också mysigt, vi har nog fastnat lite för lite herrgårdsstuk eller slott. Vill ju att lokalen ska vara vacker både utvändigt och invändigt. Kanske lägger mer krut på det och drar ner på något annat. Här betalar man kuvertpris per person som ligger på ca 590kr exl. dricka och tårta. Hmmm.. tål att tänkas på.


Här har vi Sörgården Gästgiveri som ligger i Skeda udde. Det är fint men inget som vi fastnade jättemycket för, men om priset är helt ok så finns det kvar som alternativ. Inget svar från dom än.


Sörstad herrgård ligger i Vikingstad som är en bit från oss så därför ligger det långt ner på listan. Jättefint verkar det vara. De har också kuvertpris på ca 550 kr/p.


Sist har vi Sanviks herrgård som ligger en bra bit utanför Ljungsbro. Kollade på det igår och tyckte inte om läget alls, ligger typ vägg i vägg med en camping. Inte så kul så därför hamnar detta ställe sist på listan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar