torsdag 5 december 2013

Genusmedvetenhet

Känns som att det är mycket snack om genusmedvetenhet och hen nu för tiden. Har flera i min bekantskapskrets som tänker mycket på det och försöker leva utifrån det. Jag blev inbjuden i en grupp på fejjan som handlade om genusmedvetenhet, var efter ett tag tvungen att gå ur den då de som skrevs upprörde mig. Men detta betyder inte att jag inte respekterar vad mina vänner tycker, det är bara det att jag inte håller med i allt som genusmedvetenheten står för. Känns ibland som att man i stort sett försöker få killar att klä sig som tjejer och tvärt om. Känns även som att man bara förvirrar barnen med att de inte får vara en han eller en hon, det ska vara en hen? Jag kan ha missförstått detta och i så fall får någon gärna förklara för mig så jag förstår poängen med genusmedvetenhet!

Det jag köpa är att man ibland kan behandla barnen olika utifrån va de har för kön. Läste ett inlägg på fejjan som handlade om ett par pojkar som stojjade väldigt mycket på en offentlig badplats och föräldrarna ursäktade med att säga: ja, du vet ju hur pojkar är. Det är ju så klart inte ok. Känns dock mer som det är en uppfostringsgrej. Det spelar ju ingen roll vem man är, man ska lära sig hur man uppför sig.

I min värld är tjejer och killar olika skapta anatomiskt och det kan ingen ändra på. Tjejer är skapta för att bära och föda fram barn och med detta följer modersinstinkten som gör att vi vill ta hand om vår familj. Killar har mer muskelmassa och är starkare än tjejer och långt tillbaka, på grottmänniskornas tid, var det dom som gick ut i skogen för att fånga byten till familjen. Detta ser man ju även i djurvärlden. Vad är det för fel med det naturliga?? Varför kan vi inte få vara annorlunda??

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar