lördag 4 augusti 2012

Sovrutiner

Tänk vad fort saker och ting kan ändra sig, blir lika fachinerad varje gång=)

Från det att han var 2½ månad har han sovit som en stock varje natt och vaknat allt mellan 7-7:30. Tänkte att så kommer det nog att vara, vi hade tur som fick en son som sover på nätterna. Mamma berättade att både jag och min bror sovit hela nätterna sedan vi var typ 2 mån så jag tänkte att då är det nog samma med Emil. Men ICKE! Nu vaknar han minst en gång per natt, oftast flera. De första gångerna får han nappen och somnar om, men fram mot 4-tiden är det dax för mat och omsövning. Sen vakna igen vid 7 för att få nappen och kanske somna om, annars bär man över honom och slumrar vidare till allt mellan 7:30-8:30. Vet inte om han har ont i munnen, om det är flera tänder på G eller vad det är. Kanske är han hungrig för efter att han fått mat sover han som en klubbad säl i några timmar till. Hmmm... hade varit bra att kunna läsa hans tankar =)

Sen har han ändrat på rutinerna när det gäller att sova på dagen och läggningsrutinerna också. Förut har man får dra vagnen ganska mycket fram och tillbaka på trappen och sjunga vaggsånger för att han ska komma till ro, nu behöver man bara köra vagnen lite lugnt fram och tillbaka vilket är jätteskönt, blev så när vi köpte ny vagn. En annan variant har varit att söva honom i mitt knä på en kudde och jag gungar honom till söms, det går inte alls nu. Han blir jättearg och vänder sig om och landar bredvid mig på mage. Hmmm. Det har ju tidigare varit nattrutinen, han har fått välling i mitt knä och sedan somnat lugnt och skönt. Nu går inte det alls. Nu ska han ligga på rygg i mitt eller pappas knä och slötitta på tv tills ögonen går i kors, då kan man bära upp honom i sängen och där bäddar han in sig som han vill och somnar. Han har en stor tiger som ligger i huvudändan på sängen, den gillar han att dra i örat på när han ska somna. Såååå söt är han. Jag var rädd för att det skulle vara svårt att vänja honom av med att det skulle röra på sig när han ska somna men det löste han ju galant själv=)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar