lördag 25 augusti 2012

Nostalgi!!!!!

Plocka kantareller är något som jag gjort sedan jag var liten. Vi var ofta ute i skogen med hundarna Charlie och Teddie som sprang och lekte med varandra. Det är ett sånt där minne som finns och som jag myser åt när jag tänker på det. När vi kom hem lade mamma ut tidningspapper på hela köksbordet och öste ut alla kantareller för rensning. Både jag och min bror var med och rensade och det blev en mysig familjestund där man satt och rensade och pratade om allt mellan himmel och jord. På senare år har det tyvärr inte blivit så mycket svampplockning tyvärr, har hakat på mamma ut i skogen några gånger och älskat det varje gång så jag förstår inte varför jag inte ger mig ut oftare.
  Nu ska det bli ändring på detta, vill att Emil ska få uppleva det jag upplevde när jag var liten. Så idag bar det av ut i skogen med Emil i bärstolen och Fanny bredvid. Gick faktiskt bättre än jag trott. Trodde att bärstolen skulle bli för jobbig när svampen skulle plockas och att Emil skulle tycka att det blev tråkigt på en gång, men det gjorde han inte. Kantareller vill ju gärna växa nära varandra så när jag hittade ett ställe med gulingar så var det bara att sätta ner Emil på backen och börja plocka =) Jag var helt slut när jag kom hem men det var det värt!!!!!!!


Han ser ju nästan riktigt nöjd ut;)

Detta är resultatet av 45 min i skogen, inte alls illa tycker jag. Det räcker gott för mig=)


Någon timme senare är det rensat och nedhackat redo för tillagning! Den vänstra burken blir en fin gåbortpresent då vi är bortbjudna på middag i morgon kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar